WORLD BALLET DAY

BALETT | UPPTÄCK KUNGLIGA BALETTEN & VÅRA DANSARE

Möt Kungliga Baletten i World Ballet Day 2022
Upptäck Kungliga Baletten - som fyller 250 år 2023 - och 58 andra balettkompanier över HELA världen när man uppmärksammar World Ballet Day 2022!
Upptäck också mer från Kungliga Baletten här på vår digitala scen Operan Play - där kan du bland annat se Roland Petits Carmen just nu! Och längre ner på sidan kan du upptäcka flera av våra dansare i närbild!

Tagga gärna #worldballetday #kungligabaletten #royalswedishballet

UPPLEV KUNGLIGA BALETTEN LIVE

UTDRAG FRÅN

Suite en blanc (koreografi Serge Lifar)
La boîte à joujoux (koreografi Jean-Guillaume Bart)
Don Quijote (koreografi Rudolf Nurejev efter Marius Petipa)
Svansjön (koreografi Rudolf Nurejev efter Marius Petipa och Lev Ivanov)
Wings of Wax (koreografi Jiří Kylián)
Three Preludes (koreografi Ben Stevenson O.B.E.)
Cacti (koreografi Alexander Ekman)
50 personer (dokumentär, regi Arthur Ljunggren)
Riptide (koreografi Hlín Hjálmarsdóttir)
Sonatra (koreografi Joseph Sturdy)
Askungen (koreografi Tamara Rojo)

MEDVERKANDE

KUNGLIGA BALETTEN
Madeline Woo, dansare
Luiza Lopes, dansare
Anna Cecilia Meyer, dansare
Dmitry Zagrebin, dansare

Jean-Guillaume Bart, koreograf
Charles Jude, repetitör
Clairemarie Osta, repetitör
Alexander Ekman, koreograf
Hlín Hjálmarsdóttir, koreograf
Joseph Sturdy, koreograf
Christian Lacroix, designer
Tamara Rojo, koreograf
Nicolas Le Riche, konstnärlig chef Kungliga Baletten

Dancers at Work - möt 
DESISLAVA STOEVA

Möt Kungliga Balettens dansare i en serie porträtt, »Dancers at Work«. Vi sätter strålkastaren på en dansare i taget ur kompaniets ca. 70 medlemmar. En dansare visar ett solo ur ett verk och svarar på frågor om svårigheterna med just den rollen. En unik inblick i en dansares komplicerade arbete och förberedelse inför en roll.
I detta avsnitt möter du Desislava Stoeva som ursprungligen kommer från Bulgarien. »Desi« började vid Kungliga Baletten redan 2007 men har också gjort avstickare till finska nationalbaletten under några år. I detta avsnitt framför hon inte mindre än två solos ur ikoniska La Bayadère: Nikiyas och Gamzattis. Nikiyas del betonar den lyriska aspekten av rollen medan den andra, Gamzatti, mer visar upp karaktärens kraftfulla aspekter. Vid pianot Jane Lennard-Suff.

Dancers at Work - möt 
GABRIEL JAHNKE

I detta avsnitt möter du Gabriel Jahnke som ursprungligen kommer från Australien. Gabriel har dansat med Kungliga Baletten sedan 2018. I detta avsnitt framför han ett solo ur La fille mal gardée. Colas solo handlar om glädje som återges på ett enkelt och generöst sätt där dansaren på ett "naturligt" eller lätthet och ledighet skapar rymd i sina hopp. Solot visar en intressant kombination av större och mindre hopp och en ihållande rörelse. Vid pianot Jane Lennard-Suff.

Dancers at Work - möt 
DMITRY ZAGREBIN

I detta avsnitt möter du Dmitry Zagrebin som ursprungligen kommer från Ryssland. Dmitry har dansat med Kungliga Baletten sedan 2015. I detta avsnitt framför han ett solo ur Flames of Paris från 1932. I just detta solo ska man hålla ögonen lite extra på de kraftfulla hoppen som framförs utan ansträngning - och dansarens starka fysik. Dmitry repeterade här en del av baletten Flames of Paris, koreograferad av Vasily Vainonen till Boris Asafyevs musik. Vid pianot Anna Buchenhorst.

Dancers at Work - möt 
NATALIE OGONEK

Möt Kungliga Balettens dansare i en serie porträtt, »Dancers at Work«. Vi sätter strålkastaren på en dansare i taget ur kompaniets ca. 70 medlemmar. En dansare visar ett solo ur ett verk och svarar på frågor om svårigheterna med just den rollen. En unik inblick i en dansares komplicerade arbete och förberedelse inför en roll.
I detta avsnitt möter du Natalie Ogonek som ursprungligen kommer från Kanada. Natalie har dansat med Kungliga Baletten sedan 2017. I detta avsnitt framför hon ett solo ur Les Sylphides från 1909 - »Prélude«. I just detta solo ska man hålla ögonen lite extra på "port de bras"-tekniken (armrörelserna) och den raffinerade balansen. Natalie förberedde sig här för Les Sylphides koreograferad av Mikhail Fokine till Frédéric Chopins vackra musik. Vid pianot Jane Lennard-Suff.

Dancers at Work - möt 
SARAH ERIN KEAVENEY

Möt Kungliga Balettens dansare i en serie porträtt, »Dancers at Work«. Vi sätter strålkastaren på en dansare i taget ur kompaniets ca. 70 medlemmar. En dansare visar ett solo ur ett verk och svarar på frågor om svårigheterna med just den rollen. En unik inblick i en dansares komplicerade arbete och förberedelse inför en roll.

I detta avsnitt möter du Sarah Erin Keaveney som ursprungligen kommer från Storbritannien och utbildades vid Royal Ballet School. Sarah har dansat med Kungliga Baletten sedan 2018. I detta avsnitt framför hon ett solo ur Svansjöns akt 1. I just detta solo ska man hålla ögonen lite extra på dansarens avancerade tåskoteknik, "batterie"-tekniken (taktfasta steg där ben/fötter liksom slås ihop) och de komplicerade hoppen.
Sarah förberedde sig här för den klassiska balettföreställningen Svansjön koreograferad av legendariske Rudolf Nurejev efter Marius Petipa och Lev Ivanov. Vid pianot Jane Lennard-Suff som framför Tjajkovskijs välbekanta musik.

Hur gör vi Operan Play ännu bättre?


Just nu genomför vi en kundundersökning om Operan Play -
hjälp oss genom att svara på frågor om din upplevelse.

FYLL I UNDERSÖKNINGEN »

Tack för din hjälp!