KUNGLIGA OPERANS DIGITALA KANAL.
INGET LOGIN. INGA AVGIFTER.
JUST NU VISAS

KONSERT
REPRIS
  • GENRE KONSERT, EXKLUSIVT
  • LÄNGD ca 60 min
  • 3 DAGAR KVAR
ORFEUS &
EURYDIKE
UNGA PÅ OPERAN
  • GENRE DRAMA, MYTOLOGI, DANS, EXKLUSIVT
  • LÄNGD 50 min
  • 1 DAGAR KVAR
OPERA
WAGNERS VALKYRIAN
  • GENRE OPERA
  • LÄNGD 3 tim 50 min
  • 28 DAGAR KVAR
SHORT
STORIES
NYSKRIVEN OPERA
  • GENRE EXKLUSIVT, OPERA
  • LÄNGD 3 x 20 min
  • 62 DAGAR KVAR
BALETT
MÖT EK & EKMAN
  • GENRE BALETT, DANS, EXKLUSIVT
  • LÄNGD 16 min
  • 62 DAGAR KVAR
LIVET PÅ
OPERAN
Dokumentärserie
  • GENRE DOKUMENTÄR, BAKOM KULISSERNA, EXKLUSIVT
  • LÄNGD 5 x 60 min
  • 125 DAGAR KVAR
AUDIO
RICHARD WAGNER
  • GENRE OPERA, EXKLUSIVT, AUDIO
  • LÄNGD Ca 4 tim
  • 62 DAGAR KVAR

KOMMER SNART

JENNY LIND
200 ÅR
Sandtrø & Klotina
  • OPERA, KONSERT, EXKLUSIVT
  • ca. 40 min
  • 02 APRIL, 2020

MAHLERS
FYRA

  • KONSERT 3 DAGAR KVAR
  • LÄNGD ca 57 min
  • GENRE KLASSISKT, KONSERT, EXKLUSIVT

REPRISERAS FRÅN KL. 20.00 TISDAGEN DEN 31 MARS - PGA STOR EFTERFRÅGAN KOMMER VI LÅTA DENNA SÄNDNING LIGGA KVAR T.O.M. SÖNDAG 5 APRIL! Kungliga Operans tillträdande musikchef Alan Gilbert, med sin kommande och gamla orkester, bjuder in till en symfonikonsert i miniformat – direkt från Guldfoajén. Det blir Gustav Mahlers fjärde symfoni  i kammarformat som framförs av musiker från Kungliga Hovkapellet, medlemmar ur Filharmonikerna, pianisterna  Martin Sturfält och Simon Craaford-Phillips samt hovsångerskan Elin Rombo som sopransolist. Ett enastående tillfälle där musiker från båda orkestrarna står tillsammans i solidaritet för att visa hur viktig musiken är i stunder som denna.
Program
Gustav Mahler (1860-1911)
Symfoni nr 4 (arrangemang för kammarorkester: Klaus Simon)
I. Bedachtig, nicht eilen

II. In gemachlicher Bewegung, ohne Hast

III. Ruhevoll, poco adagio

IV. Sehr behaglich
, text trad. ur Des Knaben Wunderhorn

Medverkande


DIRIGENT Alan Gilbert
SOLIST Elin Rombo
KONSERTMÄSTARE Jannika Gustafsson
VIOLIN Simona Bonfiglioli
ALTFIOL Emilie Hörnlund
CELLO Erik Wahlgren
KONTRABAS Håkan Ehren
FLÖJT Henrik Månberg
OBOE Fredrik Söhngen
ENGELSKT HORN Anders Ekholm
KLARINETT Staffan Mårtensson
FAGOTT Anders Engström
HORN Benedikt Scholtes
SLAGVERK Daniel Kåse och Rolf Thunander
PIANO Simon Crawford-Phillips
HARMONIUM Martin Sturfält

ORFEUS &
EURYDIKE

  • DANS, BARN/FAMILJ 1 DAGAR KVAR
  • LÄNGD 50 min
  • GENRE SAMTIDA, TRAGEDI, DRAMA, MYTOLOGI, DANS, EXKLUSIVT
UNGA PÅ OPERAN I SAMARBETE MED DRAMATEN. Kärlek, längtan, saknad och sorg. Någon har begått ett misstag, som gjorde att allt tog slut. Några andra har blivit kära, medan någon annan är beredd att göra precis vadsomhelst för att få tillbaka sin älskade. Och någon annan tänker aldrig älska mer, för det gjorde så ont förra gången. Men det gäller inte Orfeus. När den han älskade dog, gick han ned i underjorden och förhandlade med dödsrikets härskare, Hades. Men det finns alltid ett villkor när man förhandlar med gudar…
Orfeus & Eurydike bygger på myten om Orfeus som i förtvivlan över att ha förlorat sin älskade stiger ned i underjorden för att få henne tillbaka. Berättelsen öppnar för frågor om att älska och att sörja. Den internationellt verksamme koreografen Örjan Andersson skapar ett genreöverskridande allkonstverk av dans, skådespeleri och musik.
Rekommenderas från 12 år.

Medverkande

 

KOREOGRAFI & REGI Örjan Andersson
TEXT Magnus Lindman
MUSIK Jonas Redig
SCENOGRAFI & LJUS Chrisander Brun
KOSTYM & MASK Bente Rolandsdotter

BUDBÄRARE/KERBEROS Jenny Nilson
EURYDIKE Stacey Aung
EURYDIKE Jernej Bizjak
EURYDIKE Javier Perez
ORFEUS Kirsti Stubø
ORFEUS Nina Fex
ORFEUS Marcus Vögeli
HADES Christoffer Svensson

VALKYRIAN

  • OPERA 28 DAGAR KVAR
  • LÄNGD 3 tim 50 min
  • GENRE DRAMATISK, KLASSISKT, MYTOLOGI, EXKLUSIVT
Valkyrian konsertant - direkt från Kungliga Operan i Stockholm 14 mars 2020. På grund av den rådande corona-krisen ställde Kungliga Operan in föreställningen med kort varsel - men beslutade att göra en livesändning istället. Resultatet blev en gratis streaming av den för publiken inställda föreställning av Valkyrian - i en konsertant version.

Medverkande


MUSIK
Richard Wagner
TEXT Richard Wagner

SIEGMUND Joachim Bäckström
HUNDING Lennart Forsén
WOTAN Greer Grimsley
SIEGLINDE Elisabet Strid
BRÜNNHILDE Iréne Theorin
FRICKA Katarina Dalayman
HELMWIGE Angela Rotondo
GERHILDE Emma Vetter
ORTLINDE Sara Olsson
WALTRAUTE Tuija Knihtilä
SIEGRUNE Monika Mannerström Skog
ROSSWEISE Susann Végh
GRIMGERDE Klementina Savnik
SCHWERTLEITE Kristina Martling

DIRIGENT Constantin Trinks
KUNGLIGA HOVKAPELLET

TEXTMASKINSÖVERSÄTTNING
Lasse Zilliacus

JAG
KOMMER
HEM

  • OPERA 62 DAGAR KVAR
  • LÄNGD 20 min
  • GENRE NYSKRIVET, SAMTIDA, KOMEDI, OPERA, EXKLUSIVT

Short Stories är rubriken på Kungliga Operans nya satsning på novelloperor. Tre svenska tonsättare och textförfattare presenterar tre historier baserade på verkligheten. Första omgången gjordes 2016, 2020 kom Short Stories II med Value CreationJag kommer hem och Sigrid H.
Jag kommer hem är en komisk operapärla som utspelas hos parterapeuten. Malin Hülphers har varit verksam som tonsättare sedan 1991, och skriver framför allt musikdramatik. Här samarbetar hon med poeten, dramatikern och författaren Lotta Olsson i en dråplig historia om kärlek och försoning. Förutom flera barnoperor har Malin Hülphers komponerat kammarmusik, musikal och musik för dans och tonsatt texter. Hon har även varit hustonsättare hos Göteborgsoperan och Västernorrlands län och är för närvarande scenkonstchef vid Estrad Norr.

SIGRID H.
En del av Short Stories II

Ett älskat konstverk blir opera


Sigrid H. är inspirerad av Sigrid Hjertén – en älskad konstnär vars färgsprakande målningar aldrig slutar väcka vår nyfikenhet. Tonsättaren Andrea Tarrodi, en av de mest efterfrågade svenska tonsättarna i dag, föreslog att operan skulle utgå från Hjerténs målning Ateljéinteriör och texten är skriven av Katarina Aronsson. Tarrodi skriver framför allt orkestral och vokal musik och hennes verk har framförts av flertalet stora orkestrar i Sverige och utomlands. 2018 tilldelades hon en Grammis i kategorin bästa klassiska skiva. Tarrodi är för närvarande hustonsättare hos Nordiska Kammarorkestern. Sigrid H. är hennes operadebut.

VALUE CREATION –
en del av Short Stories II

Finansvärlden synas i kortopera med moralisk tvist...


Value Creation av Viktor Åslund med text av Herman Schneider är en skruvad berättelse med inslag av film noir som utspelas i finansvärlden. Viktor Åslund är pianist, dirigent, tonsättare och arrangör och har skrivit orkesterverk, kammarmusik och filmmusik. 2016 debuterade han som operatonsättare i Tyskland med Stäppvargen efter Hermann Hesses roman.

PREMIÄRSAMTAL
Short Stories II

Möt tonsättare och textförfattare bakom verken


Möt skaparna bakom Short Stories II i ett samtal inför urpremiären: Viktor Åslund och Hermann Schneider (Value Creation), Malin Hülphers och Lotta Olsson (Jag kommer hem) samt Andrea Tarrodi och Katarina Aronsson (Sigrid H.).
Inspelad live på Rotundan, Kungliga Operan, måndagen den 17 februari 2020.

Medverkande


VALUE CREATION


MUSIK Viktor Åslund
TEXT Hermann Schneider
REGI & SCENBILD Natalie Ringler

NORA Kristina Hansson Unander
CHRISTINA Louise Reitberger
CHARLES Mikael Stenbaek
ED Peter Haeggström

JAG KOMMER HEM


MUSIK Malin Hülphers
TEXT Lotta Olsson
REGI & SCENBILD Ola Eliasson

MANNEN Thorvald Bergström
KVINNAN Therese Badman Stenius
TERAPEUTEN Anders Blom

SIGRID H.


MUSIK Andrea Tarrodi
TEXT Katarina Aronsson
REGI & SCENBILD Natalie Ringler

SIGRID Katarina Böhm
ISAAC Simon Petersson
EINAR Thorvald Bergström
LÄKAREN Peter Achrén


DIRIGENT James Grossmith
DRAMATURG Katarina Aronsson

MUSIKER UR KUNGLIGA HOVKAPELLET

ESKAPIST

  • BALETT/DANS 62 DAGAR KVAR
  • LÄNGD 16 min
  • GENRE DANS, BALETT, EXKLUSIVT
Alexander Ekman är koreografen som går från självklarhet till självklarhet. 2012 skapade han sitt första verk för Kungliga Baletten – Tyll – och 2015 blev hans Midsommarnattsdröm en enorm succé på Kungliga Operan. I dag skapar han för scener över hela världen, men 2019 kom han tillbaka till Kungliga Baletten och skapade Eskapist, en dansföreställning som inte liknar något annat. Eskapist gick för utsålda hus på Kungliga Operan – här får du en unik intervju med Alexander Ekman varvat med utvalda delar ur föreställningen.

Meet the Artist –
MIKAEL KARLSSON

Att skapa musik för dans - mer än ett solojobb 


Mikael Karlsson är kompositören som jobbat sida vid sida med Alexander Ekman på flera projekt. Hur går det till när man komponerar för dans? Hur ser samarbetet med koreografen ut? Möt en av de mest spännande svenska kompositörerna just nu – som dessutom fått uppdraget att skriva en opera för Kungliga Operan!

Meet the Artist
HENRIK VIBSKOV

Från catwalken till scenen - likheter och olikheter


Henrik Vibskov är en av de mest hyllade modeskaparna i det danska ”designundret” – och liksom kompositören Mikael Karlsson jobbar han ofta med Alexander Ekman. Tillsammans gjorde trion till exempel bejublade Cow på Semperoper i Dresden. Hur skiljer sig skapandet för scenen från modeskapandet? Hur går man från idéstadium till färdig produkt?

Konstnärligt team


KOREOGRAFI/SCENOGRAFI/LJUS Alexander Ekman
MUSIK Mikael Karlsson
KOSTYM & MASK Henrik Vibskov
DRAMATURG Carina Nildalen

KUNGLIGA BALETTEN

Meet the artist
MATS EK

Möt legendaren Mats Ek inför "överbord" - och i samtal med Marie-Louise Ekman
Inför urpremiären av Mats Eks "överbord" ("woman with water") bjöds publiken in till en öppen repetition med dansarna och Mats Ek. Efter avslutad repetition samtalade Mats Ek med vännen och konstnären Marie-Louise Ekman samt svarade på frågor från publiken.
Samtalet skedde i Målarsalen på Kungliga Operan lördagen den 15 februari 2020.
"överbord" är tillägnad Marie-Louise Ekman.

LIVET PÅ
OPERAN
DEL 1

  • BAKOM KULISSERNA 125 DAGAR KVAR
  • LÄNGD 60 min
  • GENRE DOKUMENTÄR, BAKOM KULISSERNA
Vad händer på Kungliga Operan – bakom ridån? Här jobbar mellan 550 och 1000 personer varje år. Här finns en uppsjö av yrkeskategorier – konstnärlig personal förstås men också allt från smeder till naprapater. Det finns (sägs det) 1000 rum i huset. En alldeles speciell puls som varje kväll kulminerar i att ridån går upp. Följ med i SVT:s dokumentärserie från 2013 – välkommen till Livet på Operan i fem underhållande avsnitt!
Livet på Operan, del 1. I detta avsnitt möter du premiärdansaren Marie Lindqvist som ska dansa sin sista föreställning av baletten Törnrosa. Du möter också körsångaren Jon Nilsson i hans förberedelser inför premiären av operan Turandot. Och massören Pirjo Lehmussalmi konfrontera med många skador efter en lång säsong.

LIVET PÅ OPERAN
del 2

Snart premiär och nervig casting


Välkommen till Livet på Operan, del 2. Man kan nästan ta på luften inför premiären av Turandot, så mycket nerver är det i luften. Huvudrollen sjungs av Nina Stemme, världssopranen, och det är mycket som står på spel. Samtidigt välkomnar Kungliga Baletten en riktig legend, som låter dansarna gå igenom en mycket tuff casting.

LIVET PÅ OPERAN
del 3

En legend på besök och bråda dagar på kostym


Välkommen till Livet på Operan, del 3. Med legenden, prima ballerinan Natalia Makarova, sätts baletten Giselle upp och Kungliga Balettens dansare kämpar för att nå upp till hennes höga krav. På kostymavdelningen pågår det ett frenetiskt arbete med att hinna få klart alla kostymer trots alla ändringar som kommer in i sista stund.

LIVET PÅ OPERAN
del 4

Repetitioner, repetitioner och åter repetitioner... och premiär hos Unga på Operan


Välkommen till Livet på Operan, del 4. Uppsättningen av operan Peter Grimes pressar hela huset. Efter många år vill operasolisten Marianne Eklöf gärna ha ett finger med i spelet lite varstans. Premiärdansaren Jenny Nilsson sätter upp en barnföreställning med en mycket speciell person i publiken.

LIVET PÅ OPERAN
del 5

Sjukdom och nerver på helspänn


Välkommen till Livet på Operan, del 5. Vad gör man när någon blir sjuk? Sjukdom har drabbat ensemblen i operetten Läderlappen och en ersättare måste hittas före kvällens föreställning. Även på baletten har nerverna på helspänn, då premiären av Julia & Romeo närmar sig - och världspressen är på plats.

Medverkande

HELA DET UNDERBARA TEAM SOM JOBBADE PÅ KUNGLIGA OPERAN 2013 –
KUNGLIGA HOVKAPELLET
KUNGLIGA OPERANS KÖR
SOLISTER
KUNGLIGA BALETTEN
KREATIVA TEAM

VALKYRIAN
AKT 1

  • OPERA 62 DAGAR KVAR
  • LÄNGD 1 tim 3 min
  • GENRE OPERA, AUDIO
En av de mest välkända motiven i operavärlden är Valkyriornas ritt. Richard Wagners Valkyrian är andra delen i det mäktiga eposet Nibelungens ring (som också består av Rhenguldet, Siegfried och Ragnarök). Under maj 2017 satte Kungliga Operan upp två kompletta ringcykler signerade Staffan Valdemar Holm. Biljetterna sålde slut på nio minuter... Denna inspelning från 25 maj 2017 sändes live på Sveriges Radio P2.
HANDLINGEN. Siegmund är på flykt när han hamnar hos paret Hunding och Sieglinde. Siegmund fattar tycke för Sieglinde, men Hunding utmanar Siegmund till en strid på liv och död. Sieglinde ger sin man en sövande dryck, för att få en stund ensam med Siegmund. Han lovar henne dyrt att han ska göra henne fri från äktenskapet med Hunding. Men det tar inte lång tid förrän Sieglinde förstår att Siegmund är hennes tvillingbror. Siegmund drar då ett magiskt svärd ur en trädstam, och förklarar Sieglinde som sin.

Richard Wagners
        VALKYRIAN – akt 2

Brünnhilde trotsar Wotan...


Gudarnas Gud, Wotan, beordrar sin dotter, Valkyrian Brünnhilde, att försvara Siegmund i striden mot Hunding. Men Fricka, Wotans fru, tycker annorlunda och vill att Wotan istället försvarar Hundings och Sieglindes äktenskap. Wotan ger raskt Brünnhilde ny order. Brünnhilde chockas av hans nya planer, att hon istället ska hjälpa Hunding i striden. Brünnhilde talar till Siegmund genom en vision och avslöjar att han snart ska dö. Siegmund hotar med att ta både sitt och Sieglindes liv. Brünnhilde bestämmer sig då för att trotsa Wotan och hjälpa Siegmund. Men Wotan blandar sig i striden på Hundings sida – och Siegmund faller. Brünnhilde tar Sieglinde under sitt beskydd och flyr. Wotan dödar Hunding.
Längd 1 tim 30 min.

Richard Wagners
VALKYRIAN  – akt 3

Wotan får sin hämnd på Brünnhilde


Akt 3. Brünnhildes krigarsystrar får höra att hon är på flykt från den rasande Wotan men vågar inte skydda henne. Brünnhilde talar om för Sieglinde att det barn hon bär är hennes bror Siegmunds. Sieglinde gömmer sig förskräckt i skogen. Wotan kommer ifatt Brünnhilde som han dömer att bli dödlig. Han beordrar också att hon ska bli ett pris för den man som finner henne. Hon ber om att få omgärdas av en brinnande ring av eld som bara den modigaste hjälte kan ta sig igenom. De anar båda på sig att denna hjälte måste vara det barn som Sieglinde väntar. Eldens gud Loge låter flammorna stiga runt Brünnhilde - Wotan med sorgsen blick på sin dotter.
Längd 1 tim 9 min.

RINGHÖRNAN
samtal med Staffan Valdemar Holm

Möt regissören bakom Operans uppsättning av ››Nibelungens ring‹‹


Kungliga Operans dramaturg Katarina Aronsson möter regissör Staffan Valdemar Holm i ett samtal om att "komma ut på andra sidan av Ringen", att ta sig an Richard Wagners episka verk.
Staffan Valdemar Holm är en av Sveriges främsta regissörer, och har gjort sig känd för såväl klassiska uppsättningar som ny dramatik. Han är utbildad vid Lunds universitet och vid Statens Teaterskole i Köpenhamn. Han var chef för Malmö Dramatiska teater 1994-1999, för Dramaten 2002-2008 och för Düsseldorfer Schauspielhaus ett par år i början av 2010-talet. Han har regisserat på alla dessa teatrar och på Det kongelige i Köpenhamn, på Kungliga Operan och Folkoperan i Stockholm – bland annat. Holm har också skrivit dramatik.
Staffan Valdemar Holm iscensatte Nibelungens ring på Kungliga Operan under tidiga 2000-talet; Rhenguldet (2005), Valkyrian (2006), Siegfried (2006) och Ragnarök (2007).
Inspelat live i Guldfoajén den 17 maj 2017 - inför Rhenguldet. Total längd 32 min.

Medverkande


MUSIK
Richard Wagner
TEXT Richard Wagner

SIEGMUND Michael Weinius
HUNDING Lennart Forsén
WOTAN Johan Edholm
SIEGLINDE Cornelia Beskow
BRÜNNHILDE Nina Stemme
FRICKA Katarina Dalayman
HELMWIGE Sara Olsson
GERHILDE Susanna Stern
ORTLINDE Angela Rotondo
WALTRAUTE Marie-Louise Granström
SIEGRUNE Monika Mannerström Skog
ROSSWEISE Johanna Rudström
GRIMGERDE Kristina Martling
SCHWERTLEITE Katarina Leoson

DIRIGENT Marko Letonja
KUNGLIGA HOVKAPELLET

TEXTMASKINSÖVERSÄTTNING
Lasse Zilliacus